Monday, March 4, 2013

Sotong Sumbat masak kicap blackpepper

Assalamualaikum...

Ini adalah angkara tgk tv Jeponlah ni...suke sgt tunjuk makanan Jepon diorg...daaa tertelan air liur..
Dlm tv tu dia tunjukla kat satu kdai tu de jual sotong sumbat..tapi dia sumbat ngan nasi jepun yer..pas sumbat ngan nasi tu..sotong tu di rebus dlm periuk dan mungkin dlm rebusan air kicap..saya pon dahla xpaham bahasa jepun ni...bila tgk air rebusan tu warna hitam saya agak2 kicapla kot...huhu..memandai jek..


Tapi saya olah resepi ni wat resepi suke hati saya..tetapi tetapi kuahnye hitamlah kan..dan Alhamdulillah..sedap jadinye...


Biasanye kalu kat msia sotong sumbat ni menggunakan beras pulut..tapi kali ni saya guna beras jepun...yelar sementara duduk jepun ni kan..payahla nak cari pulut bagai..tapi rasanye tetap sedap...rasanye boleh jugak kalu nak gunakan beras yg lekit2 tu cam beras pearl, sakura etc..tapi kalu xde..xsalah guna beras pulut...lagipun lagilar senang nak cari kalu kat msia tu yer..

Bagi sesiapa yang mencube bolehla jeling2 resepi di bawah ye..

Bahan2

4-5 ekor sotong gred AA
nasi atau beras pulut(disumbat dlm sotong)
1 biji bawang besar(saya tak guna bawang kecil)
2 biji bawang putih
1 inci halia
1 sudu besar lada hitam
kicap
gula
garam
perencah secukup rasa
asam jawa

Cara2

  • bersihkan sotong dan celurkan dlm air panas sebentar sahaja(untuk hilangkan lendir dan hanyir)
  • sumbatkn nasi/pulut di dlm bhgn bdn sotong, kemudian cucukkan bhgn atas bdn beserta kepalanye skali dgn penyungkil gigi(spy nasi/pulut xterkeluar)
  • kisar bawang, bawang putih,halia dan lada hitam
  • tumis didlm kuali dgn sedikit minyak..
  • setelah naik bau masukkan kicap dan sedikit air beserta sdikit asam jawa
  • masukkan sotong yg telah disumbat isinya
  • masukkan garam, gula dan perencah secukup rasa
  • setelah sotong lembut, bolehlah diangkat dan di hidang.

Selamat mencube...



Pin It

No comments:

Post a Comment