Sunday, January 27, 2013

Lempeng Lembut dan tak liat

Baru dua tiga ari buat blog da letak resepi lempeng...haha...mesti orang dok kata xde resepi bes lain ke nak letak...kacang jek kalu setakat lempeng ni setakat letak tepung aram pastu bubuh air...siapppp...hiii...tapi ade beza taw kalu buat lempeng ni...dulu saya buat selalu tercekik2 kat anak tekak...la ni saya da dpt teknik camne nak dpt lempeng lembut n tak liat...meltin jer bile lalu kat anak tekak...dan yg penting xyah pakai telur...jimatttt...(xpakai telur kire jimat ker..haha)

cicah ngan sardin...febeles...

tgk tu tekstur dia...lembut kannnn...hiii
Hari ni sarapan lempeng sebenonye...tu yg post resepi ni...sat lagi nak kuar..byk benda dlm list yg nak dibeli...Haaa ...bagi yang nak wat lempeng y lembut dan xliat malahan melting di anak tekak...resepinye de di bawah yer...boleh ceceah ngan sardin..kari dan lelain..kalu rasa malas sangat boley cecah ngan susu pekat...ponnn sodap hehe

Bahan2
2cawan tepung gandum
2cawan air
5 sudu minyak masak
1 sudu teh garam

Cara2 memasak
  • satukan semua bahan dalam blender dan putar sehingga betul2 sebati (kira putar lama skit yer)
  • sediakn kuali dan letak satu sudu minyak masak dan sekatakn ia didlm kuali
  • ambil dua senduk adunan dan tebarkn atas kuali...
  • pusing2kn dan bile dah ade kekuningan bolelah diangkat..
  • siap untuk dimakan..

Selamat mencuba..



Pin It

14 comments:

  1. Saya baru je try recipe ni. Jarang masak lempeng melayu tapi yang ni memang the best so far. Lembut sangat. Makan dengan sambal tumis bilis yummmyyyy

    ReplyDelete
  2. Terima kasih berkongsi. Memang lembut. Smoga Allah permudahkan rezeki anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih nonafy..ni pon saya tgk resepi mak mertua saya..hiii

      Delete
  3. Saya pun dah cuba.. Nenek saya pun sukaa bila saya buat lenpeng nie :) tq ye share resepi :)

    ReplyDelete
  4. Saya pun dah cuba.. Nenek saya pun sukaa bila saya buat lenpeng nie :) tq ye share resepi :)

    ReplyDelete
  5. Kalau pakai non-stick frying pan, xperlu letak minyak la kan? Ke kena jgk nt xlembut?

    Pastu, mmg letak dua senduk ke adunan tu utk setiap kepingan lempeng?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu pakai non stick pan still letak minyak tp letak sikit je ye.
      2 senduk tu ikut beso pan, kalu rasa nipis sgt bole tambah lg..kalu tebal pon xsedap..kalu bole lempeng nipis sedang2 ye. ��

      Delete