Saturday, February 9, 2013

Sup Mi Udon



Assalamualaikum....


Sup mi udon adalah salah satu makanan famous kat Nihon ni...segar rasanya...mula2 ingat lecehlakan nak membuatnya...rupanya..senang bangat...semakin hari semakin suka dgn masakan jepun...bukan ape..senang main campak2 jer...kalu masakan melayu kan kena potong bawangla,lada,kisar,tumis bagai.....diorg ni senang jer...letak air,rencah,bahan2..dah..renehkn jap..bole makan...sesenang masak maggi kannn....



Mi udon ni minya jenis tebal..kalu org jepun ni diorg kalu da malas sgt diorg slurp jer mi ni dgn kicap jepun..Sup udon lak kenala beli perencahnye..perencah ni saya beli kat jusco kat nihon..



Kalu ikutkan kat restoran2 jepun ni diorg hidangkan mi udon dgn udang tempura...oleh kerana kat petiais xde stok udang saya gunalah ikan tara...uhhh...sedap plak rasanye...ikan tara ni pon antara ikan yg glemer tau kat nihon...xtawla diorg msk pe...tp bile sy masuk kat sup udon..sgt2 kena...tp bile masak sambal ker memang outla rasanye...

Kat bwh ni saya letak resepinye yer...boleyla tuko2 selera lak yer...

Bahan2

2 1/2cawan air
2paket perencah sup udon
1 paket mi udon
(optional bahan..suke ati nak letak)
pelbagai fish ball
wakame
udang tempura                                     
ikan tara dll


Cara2 memasaknya

  • masukkan air dalam periuk dan masukkan rencah sup udon
  • hidupkan api dan masukkan bahan2 yang lain....
  • bila da mendidih bolehla diangkat..
  • senangkannnnn....
Selamat mencuba...


Pin It

2 comments:

  1. salam...mdm ipun, mcm mane nk dapat perencah nya tuuu..kat M'sia ade ke?
    Yg penting Halal....hehe

    ReplyDelete
  2. salam..saya pernah dengar di jusco ada jual..tapi saya tak pasti...cuba tgk yer kalu sama kotak macam yg saya tunjuk kat atas tu insyaAllah halal...:)

    ReplyDelete